Michale, mohl byste nám tuto novinku představit?
Jedná se o bezobslužné manipulační vozíky Agilox, které již v Kiekertu můžete vidět na výrobních halách. Výhody těchto technologií spočívají v minimální náročnosti na prostor – přímo se nabízí využití u výrobních linek; v jednoduché implementaci – stroj lze zprovoznit během jednoho dne; v úžasné flexibilitě – uživatel si může sám libovolně zadávat předávací místa, nastavovat trasy a měnit příkazy, a ve značné míře automatizace. Vozík totiž nejenže během jízdy monitoruje okolí a reaguje na případné překážky zpomalením, zastavením nebo schopností se překážce jednoduše vyhnout, ale sám se dokonce nabíjí – při poklesu kapacity baterie nebo v době, kdy nemá žádné aktivní příkazy, dojede na nabíjecí místo a začne se dobíjet.
První vozík jsme se rozhodli umístit do haly P. Jeho úkolem je převoz materiálu z válečkové dráhy na předem určené místo v lince, přičemž adresu určení si vozík načte sám přímo z materiálové průvodky. Současně odváží hotovou výrobu a prázdné obaly z linky, v tomto případě s ním komunikuje pracovník výroby přes tablet. Počáteční nadšení z nové technologie bylo z části zchlazeno „porodními bolestmi“ – skenování nebylo stoprocentní, a tak docházelo k častým chybám. V žádném případě jsme si však nepřipouštěli, že bychom systém nezprovoznili dle našich představ. Nakonec se díky spolupráci dodavatelské firmy, našich programátorů a obří podpoře ze strany výroby podařilo vše nastavit, otestovat a připravit k úspěšnému nasazení. Tomu však zabránil koronavir a následný pokles výroby, který způsobil dočasné zastavení produkce na této lince. Jakmile se však výroba rozjede, bude to již včetně Agiloxu.
O potenciálu této technologie jsme i nadále přesvědčeni. Proto aktuálně testujeme její nasazení také v hale E. Tady jsou odlišné podmínky, například válečková dráha není v úrovni podlahy, objem výroby je výrazně vyšší a podobně. Těmto podmínkám musíme přizpůsobit i techniku, ale právě přizpůsobivost je silná stránka Agiloxu.
V automatizaci a robotizaci vidím budoucnost průmyslu a Kiekert nemůže v této oblasti zaspat. Na logistice se nyní postupně učíme umělou inteligenci využívat, což není jednoduchý úkol a občas se nevyhneme chybám. Věřím však, že je to cesta správným směrem. Na druhou stranu je třeba si uvědomit, že žádný robot není nic jiného než jen stroj. Plní pokyny, které mu byly zadány, a to pouze pokud jsou splněny určité podmínky. Je tedy jenom na nás, jak tyto pokyny nastavíme. Kde, jak a jakou automatizaci zavedeme a zda jsme schopni provozní podmínky pro robota zaručit. V praxi to například znamená, že palety musí být pouze na vyhrazených místech, na zemi se nesmí povalovat napadaný materiál, osoby by se měly pohybovat jen v určeném prostoru a tak dále.
Jaké jsou další letošní plány?
K manipulaci mezi skladem a halou B plánujeme nasadit autonomní bezobslužné vláčky. Rozvoz na jednotlivé linky bude ale i nadále provádět pracovník skladu.
Dojde také k nárůstu kapacity automatického zakladače neboli miniloadu, která je již nedostatečná. Bude proto navýšena o 50 %, což nám výrazně pomůže s rozšířením skladovacích prostor. Oproti tomu ale přijdeme o drahocennou manipulační plochu ve skladu, a tak naším dalším úkolem bude zoptimalizovat pohyb osob a přepravovaného zboží. Že bychom se tedy v roce 2020 nudili rozhodně nepředpokládáme (smích).