Radku, kdy přesně jste si řekl, že už Vám silnice nestačí?
Za dobrodružstvím ve vzduchu mě to táhlo už od doby, kdy jsem hltal knížky o našich pilotech za války. Létání byl sen o volném pohybu vzduchem a poprvé jsem ho ochutnal v ultralightu ve čtrnácti letech. Tenkrát mě létání doživotně infikovalo. Na vysoké škole jsem se pak několik let věnoval výcviku na větroních a vystudoval obor Letadlová technika. Před nástupem do Kiekertu jsem pár let pracoval v továrně na letadla, kde jsme vyráběli laminátové větroně.
Co je vlastně potřeba, aby se člověk mohl „jít proletět“?
Na prvním místě hlavně letadlo (smích). Dále potřebujete pilotní průkaz na správnou kategorii a platnou lékařskou prohlídku, váš stroj musí mít techničák, platné STK a zaplacené povinné ručení.
Já vlastním pilotní průkazy dva, na bezmotorový a na motorový padákový kluzák. S čerstvým piloťákem vše ale teprve začíná. Už umíte tak nějak vzlétnout a bezpečně přistát za ideálních podmínek. Ale obzvlášť u létání bez motoru je nutné nasát meteorologii a naučit se „číst“ vzduch. Napřed létáte kolem kopce, ze kterého jste odstartovali, ale po čase přestřihnete pupeční šňůru a pustíte se na první přelet. Učíte se odhadnout, kde hledat termiku, jak přeskočit z jednoho stoupáku do druhého, uletět co nejvíce kilometrů a pak se třeba i vrátit. Jiné je létání v horách, jiné je v rovinách. Jinak funguje vzduch ráno a odpoledne, na jaře nebo na podzim.
Motorové létání je zase ideální pro takové to polétání po práci. Sbalíte se do auta, do hodiny jste ve vzduchu, hodinku polétáte a na večeři jste doma. Ale když natankujete plnou, dá se uletět i 150 km, s větrem v zádech i dál. Bydlím u Chocně a doletěl jsem do Brna, do Prahy, do Prostějova.
Jak takový bezmotorový kluzák vypadá?
Paraglidové „letadlo“ se skládá z křídla a sedačky. Vše je certifikované, při vývoji zkušební piloti stráví stovky hodin testováním letových vlastností celého kompletu. Nějaké samo-domo už dnes nikdo nezkouší, na trhu je spousta vybavení pro všechny letce na všech úrovních. Další nezbytné doplňky jsou helma a záložní padák. Celý komplet se vejde do většího batohu, takže člověk je volný nejenom ve vzduchu, ale i na zemi. Jdete pěšky na kopec, letíte, a domů se dostanete vlakem nebo stopem.
Jaký byl Váš nejkrásnější a nejnebezpečnější let?
Pamatuji si svůj první šprajc, bylo to v Beskydech a vystřelilo mě to jedním tahem do výšky dvou kilometrů, to byla paráda. S motorem bylo to moje nej letos v říjnu, kdy jsme s partou kamarádů přeletěli Albánii, od Černé hory až po Řecko. Nebezpečí se vždy snažím vyhnout, za 12 let, co létám, jsem naštěstí neměl jediný úraz.