Rubriky
21/2021

Bez dotyku lidské ruky

V minulém čísle jsme představili aktuálně probíhající masivní vlnu automatizace. Dnes se do divize Technologií podíváme znovu a představíme si dvě nové robotické linky detailně. Průvodci nám budou Vít Karger, vedoucí divize, a Adam Nevole, technolog.

Začněme u půvabně znějící „snoubící“ stanice. Vítku, mohl byste s ní naše čtenáře seznámit?
Jedná se stanici, kde se kompletují, neboli snoubí, mechanické (Rastwerk) a elektrické (ZV) části zámku. Tato stanice, která se nachází na lince Audi E-latch na hale B, byla až donedávna manuálním pracovištěm s obsluhou. Manipulace s komponenty zámku však byla pro obsluhu značně náročná a tím pádem bylo také složité udržovat vysoký standard kvality. Nyní již na této lince, kde ročně vyrobíme 2,5 milionu zámků, operuje již dva měsíce robotické rameno. Ještě pořád optimalizujeme poslední detaily, abychom dosáhli úplné spolehlivosti, a současně připravujeme další manipulátor, díky kterému vznikne naprosto bezobslužné pracoviště. Vývoj této nové automatické stanice je dílem českého týmu, a naše radost je o to větší, že se jedná nejen o první takové pracoviště v Přelouči, ale také v celém Kiekertu. Jak nyní vypadá kompletace Audi E-latch se můžete podívat na videu na našem Facebooku nebo v online verzi Zpravodaje.

Adame, Vy jste byl zodpovědný za vývoj první automatické balící stanice v Kiekertu. Je již v plném provozu? 
Ano, nová robotická stanice běží již od prosince minulého roku na lince MOS I. na hale E. Dříve zde balení vykonávala dvojčlenná obsluha, která u každého zámku opticky zkontrolovala jeho kód a ručně jej umístila do KLT přepravky. Když byla tato přepravka plná, pracovníci na ní nalepili etiketu s označením výrobku a předali k odvozu do skladu. Dnes již všechny tyto činnosti zvládá jedno robotické rameno. Samo si oskenuje kód zámku, a pokud by nepatřil do správné série, odloží jej stranou. Poté jsou zámky robotem založeny do přepravky, kterou po naplnění opatří etiketou a předá k expedici. Nová balící linka má kapacitu tři palety za hodinu, což představuje 720 ks, tedy výrobní takt pět vteřin na každý zámek. Jelikož se plně osvědčila, do dvou měsíců ji zavedeme také na linkách MOS III., MOS IV. a MOS V. Stejně jako u snoubící stanice i zde se jedná o unikátní řešení v rámci celého Kiekertu.