Rubriky
23/2021

Audit bez auditorů

Pandemie koronaviru nás uvrhla do situace, kdy bylo fyzické setkávání osob téměř nemožné. Jak ale naložit s audity, které jsou pro naše fungování nezbytné? Na to jsme se zeptali našeho launch manažera Radka Cibereho a vedoucího dodavatelské kvality Petra Kučery.

Radku, mohl byste nám na úvod popsat, co je smyslem zákaznického auditu?
U tohoto typu auditu si náš zákazník, tedy automobilka, ověřuje, zda jsou v Kiekertu všechny procesy výroby zámků v pořádku a v požadované kvalitě. Jde o komplexní kontrolu všech souvisejících činností, přičemž největší důraz je soustředěn na samotnou výrobu. Audituje se od vstupu, tedy způsobilosti jednotlivých dílů zámku, přes logistiku materiálu a chod linky, až po kontrolu hotové výroby a expedici. 

Jak vypadaly zákaznické audity před Covidem a nyní?
Dříve k nám přijelo několik zástupců automobilky, která si audit zadala, a strávili v naší firmě i několik dní. Takovýchto náročných auditů byly desítky do roka a z naší strany se do nich zapojovalo vždy několik oddělení. Nyní se situace ohledně osobního kontaktu zásadně změnila, audity ale musely probíhat dál. Naštěstí nás, stejně jako téměř všechna odvětví, zachránil internet. Plánované audity proběhly na dálku, přes mikrofon a kameru, což si vyžádalo velké přípravy a mnohdy originální přístup (smích).

Jak reálně tyto audity probíhaly?
Důležitá byla kromě přípravy samotného auditu také příprava techniky, softwaru a připojení. Ta začala asi tři týdny před samotnou akcí a my jsme si poprvé připravovali také scénář, režii a účinkující, vše v souladu s přáním zákazníka. Samotný audit pak probíhal nejprve v kanceláři formou standardní online schůzky, nezvyklá podívaná ale nastala později ve výrobě. Tam halami procházela skupinka našich kolegů, jeden držel v ruce mikrofon s reproduktorem, druhý mobil s puštěnou kamerou a zákazník z opačného konce Evropy hlásil, jaké výrobní úkony by rád viděl. Vše nakonec dopadlo na jedničku, a přestože tento druh auditu byl pro obě strany premiérou, zákazník výsledky hodnotil velmi kladně. Za tuto skvělou přípravu bych rád ještě jednou všem kolegům poděkoval.

A co budoucnost? Návštěvy auditorů nebo monitor počítače?
Je evidentní, že pandemie přinesla nejen to zlé, ale také prostor pro inovace, což se ukázalo právě na virtuálních auditech. Myslím si, že tyto kontroly na dálku v určité formě již zůstanou, ale prim bude hrát opět audit fyzický. Z pohledu zákazníka je zkrátka lepší si na proces “sáhnout“ a případné odchylky či nejasnosti řešit na místě. 

Petře, na Vás budou mířit podobné otázky. Mohl byste nám blíže představit dodavatelské audity?
U nás panuje přesně opačná situace než popisuje Radek. Zatím co u zákaznického auditu má hlavní slovo náš odběratel, u dodavatelského vše řídíme my. Dříve jsme také vyráželi za našimi dodavateli osobně a v jejich závodech kontrolovali všechny procesy, od vstupního materiálu, výroby až k finálnímu produktu, který je distribuován do Kiekertu. V současné situaci jsme však i my museli přejít po dohodě s dodavateli na online audit. A stejně jako kolegům ze zákaznické kvality, i nám se po odladění prvotních technických detailů podařilo všechny audity zdárně dokončit k naší plné spokojenosti. 

A Váš názor na budoucnost auditů?
Faktem zůstává, že „covidová“ doba nám otevřela oči a virtuální audity se v některých ohledech ukázaly jako rychlejší a levnější. Vyšla dokonce doporučení pro auditorské standardy, které otázky jsou vhodné a efektivní pro provádění online auditů. My jsme na základě zkušeností, které jsme nasbírali od zákazníků, vytvořili vlastní redukovanou formu se zaměřením na výrobní proces a evidenci dat dodavatele. Osvědčila se, a tak ji budeme využívat i v budoucnu jako další nástroj pro prověřování procesů našich dodavatelů. 

Na závěr však musím říct, že i já se již těším, až si u dodavatele budu moci zase vše projít a prohlédnout „na vlastní oči“. Řekl bych, že z tohoto důvodu tu s námi fyzické audity zůstanou navždy… i když: až za pár let ještě pokročí 3D virtuální realita, kdo ví? (smích)