Oto, co vlastně stálo za myšlenkou této akce a jak probíhala?
Těch důvodů k získání zpětné vazby bylo několik. Jednak se takovéto průzkumy s nějakou pravidelností ve firmách našeho typu dělají, ale hlavně jsme chtěli získat představu, jak se na pracovní atmosféře podepsaly poslední náročné měsíce. Nemyslím tím pouze dopady Covidu, ale také nutnost zvýšení efektivity firmy i změn v organizačních strukturách.
Hlavním pilířem získávání zpětné vazby v letošním roce pak bude „velký“ zaměstnanecký průzkum spokojenosti, který plánujeme po prázdninách. Z důvodů výše uvedených jsme ale nechtěli čekat až do podzimu, proto proběhla menší a odlehčená forma ankety. Sběr dat probíhal ve třetím březnovém týdnu a účast byla čistě dobrovolná. Celkem jsme získali skoro 500 odpovědí. Rovným dílem byla asi polovina z nich přes on-line dotazník, což používali zaměstnanci s přístupem k firemní počítačové síti, a druhá polovina dotazníků byla formou klasických papírových formulářů.
Kterých oblastí se průzkum týkal?
Na relativně malém počtu deseti otázek jsme se zaměřili na zásadní body v oblasti spokojenosti. Jednalo se o vliv pandemie na práci, názory na firemní protiepidemiologická opatření nebo čísly těžko měřitelné pojmy jako hodnocení nálady ve firmě a v bezprostředním pracovním kolektivu. Zajímala nás i vnitřní motivace, tedy zda se zaměstnanec do práce těší, či nikoliv. V neposlední řadě zde byly otázky směřující přímo na zlepšení pracovních podmínek, ať již materiálních jako například sociální zařízení či šatny, tak i vztahových, tedy komunikace a spolupráce s kolegy.
Jaké výsledky z průzkumu vyplynuly?
Statistická šetření a interpretace jejich výsledků jsou velmi ošemetná. Mám-li například tři čtvrtiny spokojených zaměstnanců, můžu to vykládat buď jako perfektní číslo, nebo tak, že mám 25 % nespokojených kolegů.
Pokud ale budeme konkrétní: Covid měl a má jednoznačně vliv na práci každého z nás, na druhou stranu však zaměstnanci ocenili efektivní firemní opatření proti šíření epidemie. Přibližně dvě třetiny respondentů se dívají na rok 2021 optimisticky, ale pravdou je, že jen asi 4 % odpovědí označila náladu ve firmě jako skvělou. Více jak polovina ohodnotila dokonce celkovou atmosféru jako podprůměrnou či špatnou. Výsledky nálady v týmech však dopadly dobře – přes dvě třetiny zaměstnanců je označilo jako dobré až skvělé. Stejně vysoké procento respondentů se do práce těší a Kiekert by doporučilo jako zaměstnavatele svým známým.
U otázek, kam nasměrovat firmu z pohledu péče o zaměstnance, převažovaly mzdové a benefitové otázky, těsně následované interní komunikací, zázemím ve výrobě a úklidem.
Byly pro Vás tyto výsledky v něčem překvapivé?
Příjemné bylo zjištění, že i přes situaci, která u nás z pohledu epidemie panovala v březnu, je znatelný optimismus do dalšího období. Proto mě však překvapilo hodnocení nálady ve firmě, které dopadlo přesně opačně. Vzhledem ke všemu, co přineslo předchozí období, je kritičnost na místě. Tím spíše se nyní musíme zaměřit na to, aby vše pozitivní, co je mezi námi, nepadlo na boj s „blbou náladou“.
Jaký bude nyní další postup?
První dva kroky jsme již učinili. Jedním z nich byly tzv. Focus Groups neboli skupinové diskuze zaměřené na jeden konkrétní problém či téma. Jejich cílem bylo snížit riziko špatné interpretace výsledků průzkumu a získání detailnějšího pohledu na nejpalčivější témata, jakými byla například již zmiňovaná nálada ve firmě či interní komunikace. Také již byla spuštěna nová opatření ke zvýšení kvality úklidu, přičemž hlavní z nich bylo vylepšení zpětné vazby pro úklidovou firmu v případě nedostatečně odvedené práce.
Aktuálně finalizujeme plán, který se zabývá konkrétním řešením i ostatních problematických bodů. Něco půjde rychleji, něco bude vyžadovat čas. O výsledcích vás budeme pravidelně informovat, ať již v tomto zpravodaji, či na setkáních se zaměstnanci.