Rubriky
26/2022

Budoucnost patří digitalizaci 

Stejně jako minulý rok, i letos začneme naši rubriku „Na návštěvě“ u manažera. Tentokrát jsme navštívili šéfa naší výroby Tomáše Krajsu a zeptali se, co taková pozice obnáší v největším závodě na automobilové zamykací systémy na světě.

7:00 Ranní monitoring výsledků jednotlivých linek

Tomáši, jak Vaše cesta v přeloučském Kiekertu začala?
Datum mého nástupu se dobře pamatuje, bylo to 1. 11. 2011, takže jsem nedávno oslavil desetileté pracovní výročí. Má první pozice byla Warranty specialista na divizi Kvality. Po roce jsem se stal vedoucím týmu a měl na starosti komplet zákazníka Daimler. V roce 2017 jsem uspěl v interním výběrovém řízení na pozici jednoho ze dvou vedoucích výrobních týmů a nastoupil po boku kolegy Andrease Bindera. Po změně organizační struktury v roce 2020 jsem přijal post manažera výroby, a na této pozici pracuji dodnes.

Co obnáší funkce šéfa výroby?
Pokud bych to měl hodně zjednodušit, je to hlavně komunikace, komunikace a komunikace. Mým hlavním úkolem je zajišťování hladké výroby, a to jak z pohledu dostatku personálu a materiálu, tak i s ohledem na požadavky automobilek. Denně úzce spolupracuji hlavně s logistikou, která pro naši divizi připravuje plán výroby dle objednávek zákazníků, s kvalitou, která nám hlídá proces výroby, a s výrobním inženýrstvím (ME), které se stará o naše výrobní technologie. Dalším důležitým úkolem je příprava a naplňování dlouhodobého strategického plánu firmy, tzv. Master Planu, na kterém spolupracuji s kolegy z managementu. Jsem také součástí týmu, který se zabývá rozšířením digitalizace a automatizace naší výroby, což jednoznačný trend budoucnosti. Někdy komunikuji také přímo s našimi zákazníky, a to jak v naší firmě při návštěvách a auditech, tak v jejich výrobních závodech. Co se týká mého týmu, mohu se opřít o svou pravou ruku Andrease Bindera, šest hlavních mistrů, dva launch manažery, 103 výrobních mistrů a techniků, zhruba devět set výrobních dělníků a tři sta agenturních pracovníků.

„Počet variant zámků, které u nás vyrábíme, dosahuje číslovky 6 700.“

Jak vypadá Váš běžný pracovní den? 
Přestože pracovní náplň vedoucího výroby je velmi dynamická a variabilní, můj den má několik pevných pilířů v podobě pravidelných porad. V osm hodin začínáme s hlavními mistry, kde probereme výsledky předešlého dne a plány na den následující. V 9:45 je porada s kolegy z ME a logistiky, na které ladíme zajištění aktuální výroby. V deset hodin je každý den velká porada managementu a v jednu procházíme a hodnotíme výrobní linky z hlediska pořádku a čistoty. Prostor mezi těmito mítinky je zaplněn aktuální denní agendou, globálními online poradami a hlavně pohybem ve výrobě. Denní kontakt s živým výrobním procesem je pro mě velmi důležitý, a proto se snažím trávit na halách maximum času.

11:30 Diskuse nad výrobním plánem v rámci obchůzky výrobních linek

Co Vás na práci baví a bez čeho byste se nejraději obešel?
Jsem vystudovaný strojař a mám velmi pozitivní vztah k technice, takže zavádění nových technologií a zodpovědnost za každodenní výrobu mě velmi naplňuje. Když se zamyslím, na čem by se dalo v Kiekertu zapracovat, napadá mě možná větší týmový duch a kolegialita. Pokud upneme všechnu energii na společný výsledek a potáhneme všichni za jeden provaz, bude naše firma ještě silnější.

13:00  Kontrola zaškolení operátora pomocí aplikace eProduction

Podělíte se s námi o nějakou zajímavost z Vaší práce?
Pozoruhodná mi přijde již sama velikost a variabilita naší výroby. Na více než 60 výrobních linkách jsme schopni produkovat až 200 000 zámků denně, které jsou následně namontovány do 50 000 aut. Počet vyráběných variant zámků dosahuje číslovky 6.700, což je obdivuhodné číslo. Jen například zámek GL1 má více než 300 různých variací.

Co děláte, když zrovna neděláte? 
Na prvním místě je pro mě rodina, mám dceru a syna, s kterými trávím většinu volného času. Jsem taky nadšenec do motorek, mám jich doma několik a ani nevím, jestli mě víc baví se v nich hrabat nebo si na nich vyrazit. No a zapomenout bych neměl ani na sport, rád hraji hokej a jezdím na kole, ale mou největší vášní je moderní šerm, kterému se závodně věnuji již tři desetiletí.