Rubriky
26/2022

O krok blíže budoucnosti

Po automatickém zakládacím systému Miniload a manipulačních vozících Agilox začala logistika ve skladu testovat autonomní vláčky. Michala Oravce, vedoucího fyzické logistiky, se dnes zeptáme, jak jejich aktuální integrace do běžné výroby probíhá.

Michale, co stálo za rozhodnutím pořídit bezobslužné vláčky?
Když jsme před lety plánovali zásobování nově vznikající haly B, rozhodli jsme se pro takzvané tažné soupravy neboli vláčky. Ze všech variant, které přicházely v úvahu, se tato jevila jako nejlepší, což se časem také potvrdilo. Neustálý tlak na snižování nákladů a zvyšování efektivity nás však nutí hledat další, nová řešení. Vzdálenost mezi skladem a výrobou v hale B je zhruba 150 metrů a v cestě jsou pouhé tři zatáčky. Tady se automatizace přímo nabízela. Dva vláčky, které řídí dva řidiči, zkusit nahradit dvěma vláčky bez řidiče. Mezi skladem a výrobou by tak soupravy jezdily „samy“. Až ve výrobě si řízení převezme pracovník logistiky, který náklad rozveze po výrobě, naloží prázdné obaly a celou soupravu pošle zpět. Mezitím mu druhý vláček přiveze další náklad ze skladu. 

To zní zajímavě. Jak jste postupovali dál? 
Během výběru vhodného dodavatele se ukázalo, že i na poli bezobslužných souprav je ten náš stávající nejdál. Proto jsme se rozhodli spolupracovat s ním. Když tahače dorazily, začali jsme s přípravami. Nejdřív bylo potřeba opatřit jízdní dráhu body, které umožňují soupravám detekovat polohu. Potom se metr po metru celá trasa projížděla a stroje se „učily“, jak mají jezdit. Jelikož se jedná o plně automatický provoz, jsou nároky na bezpečnost obrovské. Automat neustále kontroluje nejen svoji polohu a dráhu, ale musí včas zareagovat i na případnou překážku. Což bohužel v určitých místech negativně ovlivňuje jeho rychlost. Vše se nakonec podařilo nastavit a vlaky se rozjely.

Takže sluncem zalitá autonomní budoucnost? 
Velice rád bych odpověděl ano, ale ještě tomu tak není. V hale B jsou veliké linky a tomu odpovídá i objem materiálu a obalů, které musíme do výroby dodat. A dodat včas! A to se nám zatím ne vždy daří.
Předností strojů je, že nejsou nemocné, nemají dovolenou, strojově přesně dodržují pracovní dobu (smích), ale oproti pracovníkům z masa a kostí jsou výrazně pomalejší. S tím jsme sice počítali, ale v určitých pasážích nyní zpomalují tolik, že v konečném důsledku způsobují potíže v plynulém zásobování linek. A to prostě nejde.
Jednou z výhod nových bezobslužných vláčků je možnost přepnutí do manuálního režimu (tedy řízení řidičem, pozn. redakce), což využíváme při průjezdu linkami. Tuto funkci jsme nuceni používat i v případě, kdy potřebujeme urychlit zásobování. Ale proto jsme autonomní tahače nepořizovali. Naším cílem bylo plynulé a efektivní zásobování výroby, které dává smysl. Tedy ve výrobě, kde je rychlejší mít pracovníka, tam pracovník bude. A tam, kde může opakující se jednoduchou práci zastat stroj, tedy cestu ze skladu do výroby a zpět, tam bude práci dělat stroj. V současné době proto s dodavatelem řešíme možnosti zrychlení.

Takže „boj“ ještě neskončil?
„Boj“ je asi přesný výraz. O tom, že myšlenka autonomních tahačů je správná, jsem přesvědčen i nadále, a doufám, že nejsem sám. Jsem si ale vědom, že současný stav nemůže být konečný. Vidím to i na pracovnících skladu, kteří nejsou spokojeni. A oprávněně. Pevně ale věřím, a to i po předchozích zkušenostech se zaváděním nových technologií jako např. miniload nebo automatické etiketovací stanice, že stávající potíže zvládneme a technika nám bude práci usnadňovat. A to je náš cíl.