Rubriky
28/2022

Automatizace v plném proudu

V našem Zpravodaji vás pravidelně informujeme o novinkách v automatizaci a robotizaci naší výroby. A jelikož od poslední aktualizace uběhlo již několik měsíců, zavítali jsme opět za Vítem Kargerem, vedoucím naší divize ME, a zeptali se ho na novinky v této oblasti.

Vítku, jaký je aktuální vývoj automatizace v KCS? 
Určitě dobrý, jdeme správným směrem a nepolevujeme ani v rychlosti, ani v intenzitě. Od roku 2019, kdy jsme tento projekt zahájili, již bylo automatizováno 73 stanic a dalších 10 jich máme v užším hledáčku. Celkem tedy můžeme hovořit o více než osmdesáti výrobních stanicích, které již fungují nebo v blízké budoucnosti budou, a tím plně nahradí některá nepopulární pracoviště. Jedná se o nemalé investice, ale už dnešní zprávy z oddělení financí ukazují znatelné snížení výrobních nákladů. 

Můžete prozradit konkrétní linky, které byly modernizovány?
V poslední době to byly hlavně nové linky GL3 a Audi E-Latch, kam jsme instalovali automatické snoubící stanice, roboty na zakládání pružinek či, jako v případě Audi E-Latch, i roboty na balení hotových zámků. Rozšiřujeme také automatické stanice, které se již osvědčily, takže například autonomní pracoviště na nasazování plastových šneků na elektromotory používáme na další projekty. Největší výzvou je pro nás aktuálně nová výrobní linka LBS, o které v tomto čísle hovoří kolega Tomáš Krajsa. Tu bychom rádi vylepšili také o první bezobslužné pracoviště na lepení těsnění v historii Kiekertu. Nejedná se o snadný úkol, tenké těsnění se nanáší na velmi členitý materiál s mnoha záhyby, ale naši kolegové odvádí skvělý kus práce a první pokusy na prototypech vypadají velmi slibně. Získané zkušenosti chceme v budoucnu aplikovat na dalších podobných procesech, a tak neustále posouvat naše společné hranice. 

Tlačí nás v automatizaci někde bota? 
Musíme ještě trochu zabrat ve standardizaci. Jsme obecně šikovní a kreativní a daří se nám nacházet řešení, která ještě v nedávné době byla naprosto nepředstavitelná. Na druhou stranu není možné v tomto rozsahu „pokaždé znovu vymýšlet kolo“. S tím jsou spojená i další rizika při realizaci a uvádění do provozu na výrobní lince. Tato fáze je pro nás zatím nejtěžší, protože narážíme na tvrdou každodenní realitu, kdy do hry vstupují všechny faktory ovlivňující plynulý chod stroje. Jsme však sehraný tým, a když táhneme za jeden provaz, úspěšné řešení je jen otázkou času.