Rubriky
28/2022

Šampión na fichtlu 

Fichtl, pařez, kozí dech, splašené trubky… všechny tyto láskyplné přezdívky patří malým motorkám, které kralovaly našim silnicím před půlstoletím. Že však do starého železa nepatří, nás dnes přesvědčí Launch manager Vojtěch Štumr, který za jejich řídítky pravidelně i závodí.

Vojto, co je vlastně „fichtl“ za motorku?
Jedná se o malé motocykly značky Jawa, a to konkrétně Pionýr a Mustang. Oba mají objem motoru 50 kubíků a mohou jet až 65 kilometrů v hodině, přičemž Pionýr byl spíše určený k cestování a akčnější Mustang nabídl sportovního ducha. 

Který typ vlastníte a  jak jste se k tomu vlastně dostal? 
K motosportu mě s bratrem vedl již od dětství táta, koupil nám naši první „stopětadvacítku“. Náš známý, mechanik, však uměl motorky i přestavovat a vylepšovat a mě bavilo koukat mu pod ruce. Motory a motorky se pak staly mým celoživotní koníčkem a jejich úpravám jsem se začal věnoval téměř na profesionální úrovni (smích). Prvním mým strojem byl Mustang, kterého jsem koupil za pětistovku, celého ho přestavěl, ale výsledek za moc nestál. Pak si mě vzal pod křídla náš mechanik a díky tomu vznikl můj první závoďák. Nyní mám dva závodní stroje do terénu a třetí motorkou je pak silniční speciál. Všechny stroje mají výrazně upravené motory, avšak stále je zachována původní silueta a hlavně objem 50 ccm. 

Jak se závodí na strojích, které mají tak malý výkon a patří spíše do muzea?
Parametry motoru uvedené v úvodu jsou výrobní a každý nadšenec se je snaží po svém vylepšit. Moje motory po výrazných úpravách mají zvýšený výkon, například silniční speciál z 3,5 koně při 6 500 otáčkách až na 11 koní při 12  500 otáčkách. Před lety se mi na něm podařilo dosáhnout na rovince rychlosti 111 km v hodině… takže s Fichtlem se závodit rozhodně dá (smích).  Závody těchto motorek se v ČR dělí na dvě kategorie. První je silniční, která má v Česku velkou tradici. Jezdí se na závodních okruzích ve Vysokém Mýtě, Písku, Třinci a Chebu a jedná se o oficiální Mezinárodní mistrovství ČR. Druhou kategorií jsou terénní závody, které jsou momentálně nejoblíbenější, protože se mohou konat kdekoliv. Ve výsledku je to kombinace závodů na louce, motokrosových a enduro tratí. Nejbrutálnějším tuzemským závodem je však „Fichtl mazec“, 24hodinový závod ve stylu Le Mans. 

A jak se Vám daří?
V loňském roce se mi podařilo vystupňovat mé úsilí a v rámci Mistrovství ČR v kategorii Jawa 50 jsem se stal vicemistrem ČR. V rámci terénních závodů žádné šampionáty nejsou, avšak i zde se mi daří sbírat vavříny, letos například první místo v kategorii speciál v Licomělicích. No a co se týče zmiňované 24hodinovky, které se s kamarády také účastním, chceme navázat na 15. místo z loňského roku a atakovat nejlepší desítku.