Rubriky
30/2022

Skateboardový visionář

Setkání s kolegou Mariánem Fačkovcem, vedoucím inženýrem z oddělení Vývoje, člověku opravdu rozšíří obzory. Nejenže se dozví, že vedle skateboardů existují i mountainboardy a že dokonce mohou mít i elektrický pohon, ale hlavně: že je možné si je navrhnout a vyrobit sám.

» Mariáne, předpokládám, že jste mládí trávil na U-rampě…
Dalo by se to tak říct (smích). Pocházím ze slovenského Nového Mesta nad Váhom a tam skateboardová komunita docela jela. Díky městu, které nám vybudovalo skatepark, jsme měli vlastní prostor pro tréning, a místo, kde jsme pořádali závody, dokonce jsme tu s kamarády založili i rapovou skupinu. Jak šly roky, času ubývalo, zájmy se měnily. Já se hodně věnoval i malování, ale nakonec zvítězila technika, design a konstrukce a stěhování do Čech.

» Co stálo za rozhodnutím postavit si vlastní elektrický skateboard? 
Na začátku bych si jen dovolil poopravit, že se nejedná o skateboard. Skateboardy jsou krátká prkna, jsou určena hlavně na dělání triků například na rampách. Dále existují longboardy, které jsou delší, stabilnější, mají větší kolečka, a slouží spíše jako dopravní prostředek. No a pak tu máme mountainboardy, což je takový mix skateboardu, longboardu a snowboardu. Ty už mají nafukovací kola, pružnou desku, a hlavně pevné vázání. A právě mountainboard jsem se rozhodl navrhnout a sestrojit.

» A proč na elektrický pohon? 
A proč ne? Baterie v posledních letech zaznamenaly obrovský technologicky posun a umožňují mimo jiné právě rozvoj mikromobility. A navíc jsem konstruktér, tak jsem to bral i jako technickou výzvu. Mountainboard s elektrickým pohonem se dá i zakoupit, ale jeho cena se pohybuje v řádech desítek tisíc korun. Rozhodl jsem se navrhnout prkno dle svých přestav a při designu spojit svou skateboardovou minulost a zkušenosti z technické konstrukce. Vývoj, výroba a testování zabraly celý rok, ale výsledek, myslím, stojí za to.

» Můžete nám svůj „stroj“ představit?
Mountainboard je vybaven dvěma 3,5kW elektromotory, které řetězovým převodem pohání zadní kola. Vzadu na prkně je řídící jednotka a uprostřed baterie vlastní výroby, která má vybíjecí proud až 180 A a jmenovité napětí 39,6 V. Rychlost jízdy se určuje dálkovým ovládáním, které má jezdec v ruce, směr pak náklonem těla. Dojezd má 40 km, maximální rychlost je 53 kilometrů v hodině, takže helma, chrániče a dobré osvětlení jsou naprostý základ.

» Takže nyní si užíváte spanilé jízdy?
V podstatě ano (smích). Na mountainboardu jezdím hlavně do práce, ale když je čas, zajedu si zařádit i do lehčích terénů, jako je například Podhůra u Slatiňan. Přítelkyně se toho bojí, ale už jsem ji oznámil, že pro ni stavím dámskou verzi. (smích).