Rubriky
31/2023

Ladíme akustiku prvního elektromobilu

S novým rokem přivítala naše akustická komora významného hosta – elektromobil Volkswagen ID Buzz, na kterém budeme čtvrt roku ladit zvukové parametry našeho pohonu zadních posuvných dveří. Více nám prozradí Radek Mazal, vedoucí divize Testing.

» Radku, představil byste nám celý projekt?
Jedná se o další prohloubení spolupráce mezi naším závodem a automobilkou Volkswagen. Ta v minulém roce uvedla na trh svou první dodávku na elektrický pohon s názvem ID Buzz. Tento vůz má vzadu posuvné boční dveře, jejichž pohon pochází z dílny Kiekertu a od ledna 2022 se sériově vyrábí v Přelouči. Samotný vůz ID Buzz měl pak premiéru v dubnu minulého roku. Jak jsem již zmínil, my do něj dodáváme pohon posuvných dveří, tedy nezámkový produkt, což je pro naši firmu zajímavý a důležitý krok k rozšíření výrobního portfolia. S podobnými projekty máme zkušenost, v minulosti jsme vyvinuli a vyráběli obdobné pohony dveří pro Volkswagen Sharan, aktuálně dodáváme pro Ford Transit a další pohony tohoto typu se brzy chystají do výroby.

» Proč zde nyní máme celý vůz? 
Hlavním důvodem je vyladění akustiky v reálných podmínkách, tedy v hotovém voze. Pohon, stejně jako zámek, se ohledně zvuku chová jinak v testovacím přípravku, jinak na End-Of-Line testeru a jinak finálně zakomponovaný do vozu. Automobil totiž funguje jako velká ozvučnice – plechová karoserie některé zvuky pohonu zvýrazňuje, polstrování zase jiné tlumí. A aby byl zákazníkův uživatelský dojem z posunování dveří stoprocentní, je ideální, když finálové zkoušky a odladění provedeme na skutečném sériově vyráběném voze. Proto se také vůz ID Buzz nyní nachází v naší akustické komoře, ve které je hladina hluku pouhých 20 decibelů a nabízí tedy ideální podmínky pro testování. 

Naším úkolem bude najít spojitost mezi výsledky testů, naměřenými v akustické komoře mikrofony, a výstupy z výroby, kde se kvůli okolnímu hluku měří kontaktními vibračními senzory. Mikrofonem totiž nelze zvuk jako takový měřit jinde než v akustické komoře, v reálném světě je okolní prostředí velmi rušivé a na výrobní lince obzvlášť. Proto musíme spoléhat na výsledky vibrometru. Výhoda je, že toto měření lze dobře automatizovat a umožňuje nám kontrolu akustických parametrů u 100 % vyrobených kusů. Nevýhoda je, že tyto naměřené výsledky se ne úplně snadno porovnávají s měřením mikrofonem, nebo s finálním vjemem lidského ucha.

Velmi důležité na tom celém je definování přesné metodiky měření. Akustika není umělecká disciplína, zvuk je veličina jasně definovaná technickými parametry, avšak jak je měřit není v automobilovém světě jednotně stanovené. Proto si Kiekert vypracoval vlastní metodiku (vzdálenost mikrofonu od testovaného vzorku, typ mikrofonu apod.), kterou si vždy odsouhlasí se svým zákazníkem. Dříve akustické testování probíhalo hlavně v Německu, ale jelikož automobilky prosazují testování v místě výroby, řešíme to nyní v Přelouči. 

» Jak dlouho se tento pohon vyvíjel? 
Od prvotního návrhu kolegů z vývoje až po opuštění finálového produktu z výrobní linky zhruba tři roky. Pokud budu hovořit za Testing, spolu s německými kolegy jsme na tomto pohonu provedli všechny typy zkoušek, tedy jak konceptuální (ověření funkčnosti na prvních prototypech, pozn. red.), tak i designovou validaci a finální testy sériově vyráběného výrobku. Rád bych na tomto místě poděkoval nejen svým kolegům Shivu Kumarovi, Honzovi Maděrovi a Christianu Riedelovi z KAG, kteří jsou za akustické testování ID Buzz zodpovědní, ale také Denise Netolické z oddělení Kvality, která dodávku vozu od Volkswagenu zajistila.