» Martine, jaká cesta vedla na Vaši současnou pozici?
Pro svět automotive mě vlastně předurčilo mé studium dopravní fakulty Univerzity Pardubice. Po něm jsem sbíral pár let zkušenosti v automobilovém průmyslu a v roce 2011 nastoupil do Kiekertu. V té době právě v Přelouči vznikalo oddělení projektového řízení, které do té doby bylo pouze v Německu. Já jsem zde dostal na starost francouzské zákazníky Peugeot, Citroën a Renault. V roce 2015 jsem se přestěhoval i s celou rodinou do Německa, kde jsem měl na starosti globální projekty pro francouzské automobilky. Po dvou letech jsem se vrátil do Čech a od roku 2018 zde oddělení Projektového managementu řídím.
» Jak byste našim čtenářům projektový management popsal?
Když to řeknu velmi obecně, hlavním úkolem projektového managementu je zajistit, aby veškeré kroky od vývoje zámku až po zahájení sériové výroby proběhly v souladu s požadavky zákazníka. To se týká hlavně dodržení časových termínů, kvality produktu a finančních nákladů.
Naše oddělení se dostává „do hry“ již ve chvíli, kdy automobilky vyhlásí výběrové řízení na nové zámkové řešení. V této fázi drží opratě kolegové z obchodu a my jim děláme podporu. Jakmile Kiekert zakázku získá, role se obrací a až do zahájení sériové výroby nese odpovědnost za realizaci celého projektu naše oddělení. Pro zákazníky jsou projektoví manažeři hlavními kontaktními osobami a probíhá přes ně veškerá komunikace s naší firmou. Jak čtenáři možná vědí, každý projekt nového zámku musí v Kiekertu projít sedmi milníky, takzvanými gates (z anglického slova brána, pozn. red.), než se dostane od návrhu designu až do zahájení sériové výroby, a naším úkolem je, aby jimi prošly včas a úspěšně. Takže tam, kde většina práce pro naše kolegy v Kiekertu začíná, tedy rozjetím výrobní linky, tam mise Projektového managementu končí, a my zase začínáme připravovat další zakázku.
» Jak velké je Vaše oddělení, když máte na starosti celý projekt?
Globálně má celé oddělení okolo stovky kolegyň a kolegů v závodech po celém světě. V Česku je nás na to celkem 12, mimo mě pět projektových manažerů, čtyři vedoucí inženýři a dva pracovníci vyhrazení na správu zákaznických požadavků. Ale zde je asi na místě vysvětlit významnou organizační odlišnost našeho oddělení od ostatních: v rámci projektového řízení jsou napříč celou firmou vytvořeny malé řešitelské mezirezortní týmy, ve kterých je zastoupen například vývoj, testing, ME či nákup. Projektový manažer jejich kroky a činnosti pouze koordinuje a celkový výsledek společného snažení pak reportuje vedení a zákazníkovi.
» Jak vypadá Váš pracovní den?
Dal by se shrnout dvěma slovy: Komunikace a kalendář. My nekreslíme ani netestujeme, ale neustále komunikujeme uvnitř i vně firmy veškeré kroky, aby se zakázka posouvala dle domluveného zadání.
» Podělíte se s námi o nějakou zajímavost z Vaší práce?
Zde bych asi zmínil vysoký důraz na dodržování časového plánu. Například jediný týden, který bychom promarnili ve fázi náběhu, může znamenat měsíce problémů a výrazné finanční vícenáklady. Zámek je totiž primární součástka vozu, pokud se nedodá včas, výroba v automobilce se zastaví. Nelze je domontovávat později, jako například autorádia nebo sedačky, neboť by dveře vozu nešlo zavřít, a tudíž by nemohl být umístěn na venkovní parkoviště.
» Co Martin dělá, když zrovna nedělá?
Na prvním místě je to samozřejmě rodina a pes. Rád také běhám, ale možná ještě víc mě láká vůně benzínu – ať již si vychutnávám jízdu krajinou v otevřeném kabrioletu, nebo si trochu zazlobím na své motorce. (smích).