Rubriky
32/2023

Kufrové zámky z Čívic dobývají Švédsko

Skupina Kiekert má deset poboček po celém světě. Věděli jste ale, že prim ve vývoji kufrových zámků hraje Česká republika, konkrétně kolegové z oddělení vývoje v Čívicích? O jejich posledním úspěchu jsme hovořili s Martinem Krejčím, naším vedoucím vývoje zadních zámků.

Zleva: Martin Vörös, Jiří Švec a Martin Krejčí.

Martine, mohl byste nám nový typ zámku představit?
Na úvod bych rád potvrdil, že vývoj a výzkum nových kufrových zámků je zejména českou doménou, a proto jsem rád, že náš nynější úspěch přinese práci i do českého závodu. Příběh našeho švédského úspěchu začal již před dvěma lety, kdy jsme s naším unikátním řešením vyhráli zakázku na vývoj kufrových zámků pro japonskou Mazdu. Náš devítičlenný tým tehdy uspěl s novým řešením, zámkem CBL (z anglického Compact backdoor latch, pozn. red.), jehož hlavní výhodou byl integrovaný přitahovač přímo v zámku. Abychom však neusnuli na vavřínech, neprodleně po tomto úspěchu jsme se pustili do vývoje další generace tohoto zámku, a to CBL S („S“ jako „small“, pozn. redakce). S tímto inovovaným produktem jsme nyní oslovili právě švédské Volvo, které si ho vybralo do nově vznikajících elektromobilů EX60. 

Jaké jsou výhody nového CBL S?
Tou největší je, že díky nové speciální převodovce s variabilním převodovým poměrem nyní dokážeme zajistit obdobný přitahovací výkon, ale s výrazně menším motorkem a s lepším akustickým projevem. Nový zámek je tak koncepčně nejen menší a lehčí, ale hlavně výrazně levnější. CBL S jsem osobně představil Volvo týmu ve švédském Göteborgu, kde sklidil úspěch a spolupráce se již rozjela naplno. Velmi pozitivní zprávou je, že Volvo náš zámek zvažuje jako nový standard i do dalších elektrovozů, což je pro Kiekert velký potenciál k získání dalších projektů od tohoto zákazníka.

Jaký je další postup?
Nový zámek by měl být sériově vyráběn již od roku 2025 a to v Čechách a v Číně. Z důvodu tak krátkého časového harmonogramu s teamem intenzivně pracujeme na finálním designu, který musí být nyní plně ověřen simulacemi a následným testováním. V této aktivitě též plně zapojujeme české oddělení simulací v Čívicích, naši prototypovou dílnu a následně oddělení testingu.