Rubriky
36/2024

Unikátní novinka od našich vývojářů

O tom, že naši kolegové z Čívic stojí již osm let za vývojem všech kapotových a zadních zámků pro koncern Kiekert, jsme vás již informovali několikrát. Dnes nám vedoucí vývojového týmu kapotových zámků Jan Suk představí novinku, která však jde ještě dál. 

Honzo, o jaký produkt jde? 
Jedná se o novinku, která dostala název „Coupling Box“ (spojovací skříň, pozn. red.), a slouží k řešení situace, kdy se automobil bez klik a klíčové vložky vybije a je třeba se dostat do prostoru motoru k baterii. Zároveň má zamezit zneužití tohoto nouzového přístupu. Tímto produktem jsme tedy lehce vykročili mimo svět zamykacích systémů.

Jaký je za Coupling Boxem příběh?
Před dvěma lety nás oslovila automobilka BMW s tím, že by měla zájem o vývoj tohoto nového zařízení. Byla to pro nás čest, neboť standardně se zakázky zadávají s již hotovou dokumentací, ale zde BMW chtělo nejen kompletní vývoj, ale zároveň jmenovitě přímo od Kiekertu. Toho si velmi vážíme.

Co vlastně tato novinka umí?
Trendy v automobilovém průmyslu jasně směřují k situaci, kdy vozy nebudou mít ani kliky, ani tradiční zámkové vložky. Jak ale postupovat, pokud se v autě vybije baterie, dálkové ovládání nefunguje a vy se nemáte jak dostat do vozu, abyste jí nabili? Nové zařízení, které v sobě spojuje elektronickou část a mechanickou část, je malá „krabička“, do které směřují tři bowdeny. Jeden je ovládací táhlo, které je skryté v záhybu kapoty u předního skla, druhé dva pak vedou z Coupling Boxu do zámků kapoty a při aktivaci táhla je uvolní. Unikátní řešení spočívá v tom, že mechanismus je funkční pouze pokud je napětí v baterii menší než 9 voltů a nemůže tak dojít ke zneužití tohoto systému. Na vývoji tištěného spoje v elektronické části se podíleli také kolegové z naší švýcarské pobočky a troufám si říct, že takovéto unikátní řešení ještě nikdy nebylo v automotive použito.

Jaký je další postup?
Nyní byl zákazníkem schválen předvývoj a začíná se připravovat sériová výroba, která by měla najet v roce 2025 a to s plánovanou kapacitou jeden milion kusů ročně. Na závěr bych rád zmínil, že se jedná od počátku do konce o český projekt – vyvinutý naším týmem vývojářů, podpořených našimi kolegy z Testingu a Prototypky a hlavně v budoucnu vyráběný v Přelouči. A na to buďme pyšní!