Rubriky
37/2024

Testování je nejzajímavější část vývoje

Dnes navštívíme oddělení, které hraje jednu z nejvýznamnějších rolí při vývoji nových zámků. Testingem nás dnes provede Petr Štěpánek a prozradí nám, jak dlouho trvá otestovat nový koncept zámku či kolik set stran mívá specifikace testů od zákazníka.

8:00     Příprava podkladů pro testy

Petře, jaké byly Vaše začátky v Kiekertu?
Do firmy jsem nastoupil v roce 2013 a to na pozici směnového dělníka na výrobní lince pro zámky Alpha Eco. Po roce jsem se tam stal manipulantem, po dalším jsem přešel na SPC a v roce 2016 na vstupní kvalitu. Následující rok jsem přestoupil na kvalitu dodavatelskou, ale cítil jsem, že potřebuji změnu. Ne od Kvality, ale od životní stylu. Rozhodl jsem se proto splnit si svůj velký sen a na rok a půl jsem odjel do Londýna. Když však v roce 2019 přišla z Přelouče zajímavá nabídka volné pozice do rozšiřujícího se oddělení Testingu, zamával jsem Buckinghamskému paláci a vrátil se k zámkům. Dodnes té volby nelituji, v práci inženýra testingu jsem se našel. 

Naše oddělení provede 360 testů ročně, tedy
v průměru každý den jeden.

Co máte na svém oddělení na starosti? 
Mým hlavním úkolem je testování nových zadních zámků ve fázi vývoje. Hodně tedy spolupracuji s kolegy z Čívic, hlavně pak s Martinem Krejčím, který má tyto nové projekty na starosti. Testing do hry vstupuje již v Gate 0, tedy ještě před výběrovým řízením. Na základě specifikací nového zámku od zákazníka totiž musím dát dohromady testovací plán a ceny testů. V této fázi hodně komunikuji nejen s kolegy z Kiekertu, ale také napřímo se zákazníkem. Aktuálně testuji čtyři nové koncepty zadních zámků, nárazově pomáhám i německým kolegům s testováním zámků bočních.  

11:00   Vstupní měření parametrů zámku před životnostním testem 

Jaké druhy testů provádíte?
V zásadě se dají rozdělit do dvou kategorií. Tou první jsou DV testy (z anglického Developing Verification tests, pozn. red.), které patří k těm nejdražším. Testují se totiž zámky ve fázi vývoje – všechna měření tedy probíhají na prototypech, jejichž cena přesahuje i sto tisíc korun za kus. Tyto DV testy zahrnují čtyři základní typy měření, mezi které patří akustika, životnost, otvírací časy či dráhy a síly. Pokud je naše řešení nového zámku úspěšné a vyhraje výběrové řízení, přichází na řadu další testy, kterých je mnohem víc a jdou více do hloubky. Jenom samotná písemná specifikace těchto testů má často i přes 300 stran! Také tyto další testy jsou finančně velmi náročné. Sice cena jednoho testovaného vzorku klesne pod deset tisíc korun, neboť jsou již vyráběné nástroji z budoucí sériové výroby, ale těchto vzorků jsou zase potřeba stovky. Druhé typy testů pak mají označení PV (Production Validation tests) a ty se provádí těsně před zavedením do sériové výroby. U obou typů testů je mým úkolem jejich správné naplánování, nastavení, koordinace a na závěr vypracování reportu pro zákazníka. 

Podělíte se s námi o nějakou zajímavost z Vaší práce?
Pokud to vztáhneme na náš Testing, napadají mě hned dvě: jednak máme nejlepší korozní komoru v celém koncernu, která umí simulovat všechna venkovní prostředí včetně letních a zimních teplot, deště, sušení i solení. Druhou zajímavostí pak může být množství požadavků na testování, které naše oddělení ročně zpracuje. Je jich zhruba 360, takže v přepočtu to vychází na každý den jeden dokončený test. 

14:00   Spuštění životnostního testu v klimatické komoře

Co Vás na práci baví a bez čeho byste se klidně obešel?
Pozitivní faktory rozhodně převažují. Jsem moc rád za náš skvělý tým, a tím nemyslím jen kolegy od nás z Testingu, ale i napříč celou firmou, a to včetně zahraničních závodů. Těší mě, že má denní činnost je rovnoměrně rozdělena mezi práci na počítači a fyzické testování, takže stereotyp tu nehrozí. Využiji zde znalosti z mechaniky, fyziky, elektrikařiny a u korozních testů i z chemie. A co mě nebaví? Snad jen to nekonečné psaní reportů, ale samozřejmě chápu jejich účel. Zámek v automobilu je přeci v první řadě bezpečnostní prvek. 

A máme tu závěrečnou otázku. Co Vaše koníčky?
Jak již zaznělo v úvodu, mojí velkou zálibou je cestování. Jsem také velkým fanouškem HC Dynamo Pardubice, zatím jsem nevynechal snad jediný jejich zápas. Rád renovuji motorky, v zimě brousím svahy na snowboardu a pokud zbude čas, věnuji se knihám o letadlech nebo z válečného období.