Rubriky
38/2024

Koordinátor na plný úvazek

Když se řekne název pozice „Launch manager“, mnozí začínající angličtináři se zaradují, že máme ve firmě obědového specialistu. Pracovní náplň kolegy Vojtěcha Štumra, který je specialistou na zavádění nových projektů do sériové výroby, však nemůže být odlišnější. 

8:00  Shop floor meeting

» Vojto, jak jste v Kiekertu začínal?
Já jsem asi pravý srdcař – v Kiekertu pracuji letos čtrnáctým rokem a je to má první a zatím jediná práce (smích). A to jsem sem ještě pět let před tím chodil na brigády! Má profesní kariéra zde začala v roce 2010, kdy jsem nastoupil jako technik linky na oddělení ME. Po sedmi letech se otevřela jedinečná příležitost vyzkoušet si pozici Launch managera, která se tou dobou v Kiekertu nově zaváděla. Na tomto místě jsem dodnes a bylo to jedno z mých nejlepších rozhodnutí, i když vtípky na „obědáře“ slýchám dodnes (oběd se anglicky řekne lunch, zavádění launch, pozn. red.).

» Co si máme pod pojmem Launch mana­ger představit? 
Je to v podstatě Projektový manager, tedy člověk, který koordinuje jednotlivé procesy a kolegy, aby se dosáhlo kýženého výsledku, v našem případě rozjetí výrobní linky do sériové výroby. Jak naši čtenáři asi vědí, vývoj nových zamykacích systémů se dá rozdělit do několika fází, kterým interně říkáme gejty (z anglického gates, neboli brány, pozn. red.). Drtivá část projektů je řízena našimi kolegy z Německa, ale v určité fázi, konkrétně v gejtu číslo 4, se začíná v českém závodě připravovat nová výrobní linka. To se samozřejmě ze zahraničí špatně koordinuje a proto má veškeré přípravné práce na starosti místní Launch manager. Zajímavostí této pozice je, že nemá žádné podřízené, ale na každý projekt má k dispozici přidělený tým kolegů z různých oddělení. Konkrétně já nejvíce spolupracuji s Vývojem, oddělením ME, Logistikou, Kvalitou, Výrobou a Nákupem. A samozřejmě s Tomášem Krajsou, což je můj přímý nadřízený.

11:00  Projektové meetingy s KAG

» Čím pro Vás zavádění projektů začíná?
Prvně se nejčastěji jedná s Vývojem a Testingem, kteří připravují prototypy, a s Logistikou, kde dáváme dohromady dostupnost všech navržených komponentů. Poté vstupuje do hry Nákup, který od všech dodavatelů poptává finanční nabídky. Všechny implementované díly samozřejmě musí projít přes naší vstupní kvalitu neboli PPAP, a pokud se tak stane, kolečkem se vracíme zpět na Logistiku, která zajistí pravidelnou dodávku všech schválených komponentů do výroby. No a když jsme u Výroby, tam trávím nejvíce času po dobu rozjíždění nových výrobních linek, samozřejmě za asistence kolegů z ME. Jakmile se rozjede sériová výroba, moje mise končí a já se přesouvám na nový projekt. 

» Jak vypadá Váš běžný pracovní den? 
Jsou to hlavně koordinační schůzky, kterých mám třináct až patnáct denně. Zjednodušeně řečeno, mým úkolem je získávat maximum dat týkajících se nového projektu, dávat je dohromady a na jejich základě pak řídit tým k úspěšnému zahájení nové výroby. Na pozici Launch managera jsme v Kiekertu dva a každý z nás má těch projektů několik. Konkrétně já nyní řeším kompletní skupinu Ford, Power sliding door, Latch minimodul a připravuji se na Ford E-latch a zámky pro Volvo.

„Náš zákazník často vysílá svého kvalitáře, který u nás na náběh nového projektu dohlíží.“

» Podělíte se s námi o nějakou zajímavost z Vaší práce?
Málokdo možná ví, že zákazníci, pro které rozjíždíme výrobu, vyhrazují speciálního zaměstnance, který tráví polovinu času v našem závodě a na vše dohlíží. Například ze společnosti Ford, na jejíž projektech nejvíce pracuji, je to specialista kvality Jiří Tálský. Ten už je v Přelouči více než doma.

» Co Vás na práci baví a bez čeho byste se klidně obešel?
Nejvíce mě na práci baví ta komplexnost a různorodost. Řeším nabíhající projekty ze všech možných úhlů a s mnoha zkušenými odborníky, což mě velmi obohacuje. Když se pak rozběhne sériová výroba, je to skvělý pocit. Negativa? Rozpačitý jsem někdy z efektivity porad. Mám jich týdně desítky a tak vidím, že – slovy klasika – „efektivita má ještě potenciál růstu“ (smích). 

14:00   Kontrola linky se zákaznickým kvalitářem

»  Poslední otázka. Co Vaše koníčky?
Moje největší srdcovka jsou závody a úpravy legendárních „fichtlů“ Jawa 50, na toto téma jsem měl jednou i článek v našem Zpravodaji. Pokud by čtenáře zajímalo víc, mohou mrknout na můj youtube kanál „Eddie#35“.