Honzo, jaké byly Vaše začátky v Kiekertu?
Přestože jsem původně vystudovaný potravinář, cesta do Kiekertu tak složitá nebyla. Krátce po ukončení studia jsem v roce 2010 nastoupil do naší firmy jako agenturní pracovník, a ještě ten samý rok jsem přešel do kmene. Začínal jsem na lince FL1-5, kde se vyráběly celokovové zámky pro VW. Po necelých třech letech jsem přešel na pozici výrobního mistra pro BMW, na které jsem působil pět let. V roce 2017 jsem přešel do procesní kvality, kde jsem měl na starosti projekt linky Daimler. No a jak již zaznělo v úvodu, od jara letošního roku pracuji na oddělení Warranty.
Mohl bys nám pojem Warranty vysvětlit?
Anglický výraz „warranty“ znamená „záruka“ a z toho vyplývá i náplň mé práce – analyzuji reklamované zámky, které jsou v záruční lhůtě. Soustředím se hlavně na dveřní zámky pro automobilky BMW, Audi a nově i na CPA aktuátory pro VW. Na našem oddělení se zabýváme reklamacemi zámků ze všech zemí, kam přeloučský Kiekert dodává. I když každá oprávněná reklamace představuje procesní a finanční komplikaci, jedná se o důležitý zdroj pro naše další zlepšování.
Jak vypadá Váš pracovní den?
Když opominu nezbytné kafe, ráno začíná ve skladu, kam nám chodí reklamované zámky. Na oddělení, kde nás pracuje pět, se domluvíme, kdo se kterého ujme a následuje standardní proces. Nejprve si nastudujeme přiloženou reklamační zprávu a seznámíme se s udávanou závadou. Následuje podrobná vizuální, elektrická a mechanická kontrola zaslaného kusu, kdy zkoumáme případné poškození a fyzicky zkoušíme dráhy a síly zámku. Již v této fázi jsme schopni odhalit velké množství příčin, ať se již jedná o poškození zákazníkem či náš výrobní problém. Pokud ale původ reklamace takto jednoduše zjistitelný není, opouštíme kancelář a jdeme zámek testovat do laboratoří. Dle typu závady zkoušíme zámek buď na přístroji Zwick, kde se zkoumají síly, dráhy, úhly a kroutící momenty, nebo v klimatické či akustické komoře.
Po odhalení příčiny sepisujeme detailní analýzu, na základě které pak kolegové ze zákaznické kvality připraví tzv. 8D report. Ten přesně definuje vznik kořenových příčin problému i to, jak následně správně stanovit nápravná a preventivní opatření. Tato finální zpráva se pak komunikuje s našim odběratelem.
Co Vás na práci baví a bez čeho byste se nejraději obešel?
Nemám moc rád monotónní práci a ta mi na Warranty opravdu nehrozí. Při určování příčin závady na zámku musíme znát jeho výrobní linku do posledního šroubku. A jelikož máme výrobních linek v naší firmě několik desítek, je pořád co se učit. Pokud bych se zamyslel nad tím, co zlepšit, asi by to bylo sjednocení evidencí reklamací do jednoho online systému. V tuto chvíli musíme používat dva programy, což práci znepřehledňuje.
Podělíte se s námi o nějakou zajímavost z Vaší práce?
Jak jsem již uvedl, zajímavý mi přijde rozsah znalostí výrobních linek, který by měli pracovníci Warranty týmu mít. Zatímco pracovník procesní kvality zná dopodrobna svých pár výrobních linek, my se musíme umět orientovat ve více než osmdesáti linkách včetně všech jejich stanovišť, robotů a procesů.
Co děláte, když zrovna neděláte?
Mám rád přírodu a farmaření, a tak většinu svého času trávím na svém hektarovém políčku v nedaleké Chýšti. Jsme zde s rodinou většinu času, chováme tu ovce a husy, pěstujeme česnek i brambory. Hlavně dceru to moc baví, skotačení na našem hospodářství má radši než na hřišti. A západy slunce jsou zde stokrát krásnější než všechny televizní kanály dohromady.