Tomáši, mohl byste nám připomenout zákulisí projektu Lighthouse line?
Myšlenka na Lighthouse (z anglického „Maják“, pozn. red.) linku pochází z letošního jara, kdy jsme se v rámci celé skupiny Kiekert rozhodli připravit v každém závodě jednu linku, do které bychom implementovali nejmodernější technologie a výrobní postupy. U nás se jedná o linku D-86 H-Schloss pro BMW, která se nachází na hale E.
Jedná se tedy o globální aktivitu?
Příprava vzorových linek probíhá současně ve všech pobočkách Kiekertu, ale každý závod má velkou míru samostatnosti, aby se rozhodl, jakou výrobu bude modernizovat a v jakém rozsahu. Dvakrát měsíčně pak probíhají globální on-line porady, kde si s kolegy z ostatních závodů vyměňujeme své zkušenosti a sdílíme získané know-how. Zde bych rád uvedl, že zatímco Čína či v Mexiko začaly s relativně jednoduchými linkami, v Přelouči jsme se rozhodli pro zkoušku ohněm a pustili se do jedné z našich největších linek, která má 30 manuálních a 50 automatických stanovišť. Věřím však, že se nám tento odvážný krok bohatě vrátí díky nabytým zkušenostem.
Co v sobě modernizace zahrnuje?
Jedná se o mnoho rozličných oblastí. Začít mohu třeba ergonomií, což je přizpůsobení pracoviště pro pohodlnější a efektivnější pohyb zaměstnance. Na zmiňované lince byl proveden speciální audit, díky kterému se nám podařilo vylepšit uspořádání materiálu, ovládacích prvků a nástrojů. Standardní zásobníky na materiál byly například vyměněny za velkoobjemové, čímž jsme výrazně snížili potřebu doplňování. Další oblastí je vizualizace. Zde jsme mimo jiné nahradili standardní označování paletových míst z původních samolepek na podlaze za výrazně přehlednější a trvalejší cedulky zavěšené ze shora.
Výrazným posunem, který bude vidět na první pohled, prochází také distribuce materiálu a hotové výroby, kdy v rámci celého patra, respektive celé haly E, budou pro manipulaci plně využívány autonomní vozíky. Zapomenout nesmím ani na digitalizaci výroby – na pracoviště se již brzy budou zaměstnanci přihlašovat pomocí své zaměstnanecké karty, papírové výrobní postupy v deskách budou nahrazeny tablety a nově budou pomocí mobilních zařízení moci i mistři uvolňovat výrobu. Těch vylepšení je mnohem víc, ale na kompletní výčet bychom potřebovali polovinu časopisu.
Kdo se na tomto projektu vlastně podílí?
Jde o ukázkovou mezirezortní záležitost, do které jsou zapojeny desítky odborníků z celé naší firmy. Jedná se o hlavní mistry, mistry, techniky linky, časoměřiče, kolegy z logistiky, IT, nástrojárny, procesní kvality, LEAN či programátory z ME. Všichni tito specialisté na projektu pracují nad rámec svých pracovních povinností a jsou za nimi skvělé výsledky, za což bych jim rád poděkoval.
Jaké jsou další kroky linky Lighthouse?
V letošním roce se nám podařilo na D-86 odvést velký kus práce, na začátku příštího roku zde ještě doladíme zmiňovanou digitalizaci. Tím bude nejen hotová první ukázková linka pro prezentaci našim zákazníkům, dodavatelům a majitelům, ale také vzorové řešení, na které budou navazovat všechny linky budoucí. První z nich, která se začne stavět v roce 2021, bude VW LBS.