Tomáši, co si můžeme pod pojmem Shop Floor Management představit?
„Shop Floor“ překládáme do češtiny jako dílnu nebo výrobní linku, „Management“ znamená řízení zaměřené na dosahování určitého výkonu. Pojem „Shop Floor Management“ (dále SFM) tedy znamená, že denně ve výrobě měříme určité klíčové hodnoty, které jsou navázány na celkové cíle podniku. Pokud tyto ukazatele vybočují, máme již dopředu připravenou akci na jejich srovnání. Důležitým pilířem správně fungujícího SFM jsou každodenní rychlé mítinky zodpovědných pracovníků, a to na několika úrovních. Tyto schůzky slouží také k potřebné eskalaci problémů, které se nedaří vyřešit na dané úrovní.
O jaké úrovně se jedná?
U nás v Kiekertu jsme si nadefinovali čtyři. Tou první je základní úroveň, v rámci které se v šest hodin ráno setkávají hlavní mistři s mistry na výrobních linkách. Další úrovní jsou pak hlavní mistři a zástupci oddělení údržby, logistiky a kvality včetně technika dané linky, kteří se setkávají od 8:00. Na třetí úrovni se spolu setkává výrobní manažer s hlavními mistry, to se u nás odehrává denně v 9:45. A tou nejvyšší úrovní je porada managementu, na které v 10:30 prezentuji z pozice manažera výroby výsledky generálnímu řediteli a ostatním kolegům z managementu.
Jaké další novinky s sebou SFM přináší?
Dalším důležitým prvkem je vizualizace stavu výroby. Zavedli jsme informační tabule, které nám poskytují rychlý přehled o aktuálním výrobním výkonu, projektech, procesech a cílech jednotlivých týmů, a také o tom, jak naše týmy své úlohy zvládají. Tyto přehledné tabule se nachází jak ve výrobě přímo na linkách, tak u kanceláří hlavních mistrů. Mají tu výhodu, že tabulkám a grafům zde snadno porozumí všichni zaměstnanci a mohou vidět, zda jejich pracoviště plní cíle nebo ne. Tento nový styl reportingu vyžaduje průběžné zaznamenávání ukazatelů na denní bázi. V Kiekertu měříme například denní výkon linky, počet změn na lince či její personální obsazenost oproti plánu. Dále sledujeme denní šrotace, zákaznické reklamace a nesmím opomenout ani bezpečnost.
Jak myšlenka na zavedení SFM vznikla?
O potřebě změny reportingu a komunikace na každodenní bázi jsem byl přesvědčen již delší dobu. S nápadem na implementaci Shop Floor Managementu do naší výroby však přišla až poradenská firma Staufen, která u nás vloni prováděla externí audit. SFM jsme začali nasazovat na konci minulého roku a to na pěti pilotních linkách. První linkou byla v listopadu D86 – BMW H-Schloss u Vládi Soukupa. Poté v prosinci následovali i další hlavní mistři se svými linkami: VW LBS (L. Tykvan), Audi E-latch (T. Zelinka), Hood-Latch (O. Pátek) a Ford V710 (J. Procházka). Zavedením nového systému však práce nekončí, další úkolem je naučit se, jak jej efektivně využívat a jak správně pracovat se získanými daty včetně eskalace vedoucí k rychlému vyřešení problému.
Přináší už zavedení SFM výsledky?
Čtyři měsíce jsou zatím krátká doba, je běžnou praxí, že takto rozsáhlý systém se implementuje a ladí i více než rok. Každopádně první vlaštovky již vidět jsou. Tím, že se zaměstnanci denně setkávají osobně na krátkých poradách, se mnoho věcí vyřídí rychle na místě a odpadly tak desítky zdržujících emailů. Zároveň každý den názorně vidíme, v jaké kondici naše linky jsou a kde nás takzvaně tlačí pata. Věřím, že zavedení SFM byl krok správným směrem a brzy naši výrobu zefektivní ještě mnohem výrazněji.